چرا سیستم های مدیریتی قدرتمند دنیا در کشور ایران به نتیجه مطلوب نمی رسند؟

چرا سیستم های مدیریتی قدرتمند دنیا در ایران به نتیجه مطلوب نمی رسند؟

در پست قبلی در موضوع مدیریت گفتیم که سیستم های مدیریتی قدرتمند دنیا در ایران به نتایج مطلوب خود نمی رسند حال می خواهیم این موضوع را دقیقتر نگاه نموده و دلیل عدم نتیجه بخش بودن این سیستم های مدیریتی را بررسی کنیم.

سیستم های مدیریتی

قبلا گفتیم کار یک مدیر، تولید روش است و مدیر با توجه به محدودیتها و شرایط موجود در سازمان خود اقدام به تولید روش می نماید. سپس آنرا بکار برده و به نتیجه مطلوب مورد انتظار خود می رسد.
برخی از این روشها که نتیجه های حیرت انگیزی را به همراه داشته اند گسترش یافته و به عنوان سیستم های مدیریتی جدید ، به بقیه سازمانها معرفی و مورد استفاده قرار می گیرند. و رفته رفته به دلیل موفقیت هایی که در اثر کاربرد این سیستم های مدیریتی حاصل می شود فراگیر شده و مورد استفاده همگان در سراسر دنیا قرار می گیرد.
البته بسیاری از آنها نیز وارد ایران شده و مورد استفاده قرار می گیرند. اما متاسفانه در ایران به نتیجه مطلوب و مورد انتظار نمی رسند. چرا که مشاوران و پیاده کنندگان این روشها به یک نکته بسیار ظریف و مهم توجهی نمی کنند و آن فرهنگ جامعه ایرانی است .
عدم بهینه سازی این روشها با فرهنگ ایرانی مانع بزرگ اجرایی شدن و نتیجه بخش بودن این روشها و سیستم های مدیریتی در ایران است. درست است که این روش مدیریتی در کشور مبدا بسیار موفق بوده است اما گفتیم که این روشها با توجه به محدودیت ها و شرایط موجود تولید می شوند و محدودیتها و شرایط مختلف نظیر مسایل فرهنگی و محلی در کشورهای مختلف متفاوت است و شرایط و فرهنگ در کشور مبدا تولید کننده روش بسیار متفاوت با وضعیت موجود در ایران است. بنابراین طبیعی است که در ایران به نتیجه مطلوب نرسند. به عنوان نمونه ۵S که مبدا آن ژاپن است یک مدل بهینه سازی شده و بومی شده (House Keeping) آمریکایی است که ژاپنی ها بعد از دریافت این روش آنرا با فرهنگ خود بومی نموده و تبدیل به ۵S نمودند و برای آنها بسیار موثر و کاربردی بود. و البته ما هم آنرا دقیقا کپی نموده و تلاش کردیم و میکنیم که با همان کیفیت استفاده در ژاپن در ایران نیز مورد استفاده قرار دهیم اما متاسفانه هنوز موفق نشده ایم و نام آن را یدک می کشیم.

سیستم های مدیریتی

 

حتما بخوانید: جدول سوات 

 

بومی سازی سیستم های مدیریتی

موضوع بومی سازی نمودن سیستم های مدیریتی بسیار پر اهمیت بوده و مشاوران و دست اندرکاران این امر باید در ابتدا شناخت کاملی از فرهنگ کاری ، سازمانی و صنعتی ایران پیدا نموده سپس اقدام به بومی سازی روشها نمایند. در غیر اینصورت با کپی بردای کار به جایی نخواهیم برد و وضع به همین منوال پیش خواهد رفت.
متاسفانه معمولا دیده شده مشاورانی که این سیستم ها را به صنایع معرفی و اقدام به پیاده سازی می کنند هیچگاه در صنایع و سازمانهای ایران کار نکرده اند و هیچگونه آشنایی با فرهنگ سازمانی در ایران را ندارند. و تنها تئوری موضوع را کپی نموده و به سازمانها معرفی می نمایند و اغلب تلاش خود را نموده تا شرایط را بسیار مطلوب گزارش نمایند. اما افسوس که همه ظواهر امر هستند و در بطن شرکت پرسنل این روشها را کاغذبازی و دست پاگیر نامیده و تمام اطلاعاتی که به مدیران ارشد سازمان ارایه می دهند فقط از روی اجبار است. چرا که برای آنها این سیستم ها اصلا قابل درک و فهم نبوده و اعتقادی به آن ندارند. و اینگونه است که سیستمی که در دنیا به نتایج قابل توجهی دست یافته است در ایران بی مصرف می نماید.

 

حتما بخوانید: استارتاپ چیست  

 

نتایج به دست آمده از تحقیقات سیستمی در ایران

من این مقاله و مقاله قبلی با عنوان سرنوشت سیستم های مدیریتی در ایران را حدود ۷ سال پیش نوشتم و در انتهای مقاله قبلی خدمت همه دوستان عرض کردم که در حال انجام تحقیقاتی در زمینه سیستم های مدیریتی در ایران هستم. نتایج این تحقیقات تولید یک سیستم مدیریتی قدرتمند شامل یک روش سیستم سازی کسب و کار به نام عاسا و یک سیستم کنترلی به نام تار عنکبوت بود که در دو سال اخیر با پیاده سازی در سازمان های بسیاری، نتایج بی نظیری را به دنبال داشت. علاقمندان به این سیستم می توانند اطلاعات تکمیلی را در لینک های زیر مطالعه بفرمایند.

سیستم کنترلی تار عنکبوت

سیستم سازی کسب و کار به روش عاسا

 

16 دیدگاه برای “چرا سیستم های مدیریتی قدرتمند دنیا در کشور ایران به نتیجه مطلوب نمی رسند؟

  1. رامین گفته:

    دستت درد نکنه ارشیا واقعا داری حرف دلمون رو می زنی بسیار عالی و قشنگ بیان کردی منتظر تمام اون ایده های زیبای مدیریتی که همیشه در صحبتهامون مطرح می کردی هستیم موفق باشی دوست عزیز

  2. امیرپرویز پورمحمد گفته:

    من با شما موافقم ، به نظر من سیستم های مدیریتی هر کشوری با توجه به پیشرفت علمی ، اجتماعی ، دینی ، سیاسی ، فرهنگی و … تعریف و اجرا شوند .
    سیستمی که در یک کشور مانند آلمان تولید ، اجرا ، کنترل و ثبت می شود را میتوان در کشورهایی که همسطح کشور آلمان هستند به درستی کپی کرد اما کشوری مثل ایران به هیچ عنوان از هر نظر همسطح کشور آلمان نمی باشد .
    البته میتوان با بهره گیری از بعضی کارشناسان مدیریتی ایرانی ، سیستم های مدیریتی کشورهایی مثل آلمان را با دستکاری برخی تعاریف و دستورالعمل ها در کشور ایران پیاده و اجرا کرد کرد .

    • ارشیا گفته:

      اما من اعتقاد دارم که دستکاری تعاریف و دستورالعملهای سیستم های مدیریتی دیگر دنیا برای ایران ما کافی نیست ما نیاز به خلق روش و سیستم خودمان را داریم مسیر را می توانیم الگوبرداری کنیم اما چگونه رفتن را باید خودمان خلق کنیم.

  3. کاظم آخرتی گفته:

    به نظر من لازمه پیاده کردن یک سیستم مدیریتی ،فراهم بودن یا فراهم نمودن بستر کامل و مرتبط با آن هست,به طور مثال نمیشه آپشن e_activeبنز روی روی پراید سوار کرد.

  4. خالدی گفته:

    با سلام و احترام
    مدیریت تابع فرهنگ اجتماعی هر منطقه است/برای اینکار برای هر منطقه ای یک شیوه مدیریت می تواند پاسخگو باشد و یک نسخه کلی حتی برای تمام مناطق ایران پاسخگو نخواهد بود/ کتاب چه باید کرد تولستوی قشنگ راهنمایی می کند

  5. مسعود حسین ملک زاده گفته:

    سلام . منم با یک نمونه از این سیستمها کار کردم در سالهای ۸۸ الی ۹۲ . متاسفانه این سیستمها در ستاد جواب میده و مدیران سطوح بالا هم درک بهتری دارند و هم برای کلاس کاری ازش استفاده میکنند . ولی اونا درک نمیکنند که نتایج این گزارشات سیستمی از خروجی فعالیتهای میدانی و عملی میاد و چون این مدیر سیستمی کار رو در عمل درک نکرده ، همش دنبال گزارشات خوبه . البته شاید این نوع مدیریت سیستمی استاندارد و روشهای از قبل تعریف شده برای بازارهای انحصاری مثل خودروسازی ایران جواب بده ولی اصلا برای بازارهای رقابتی که نیاز به انعطاف زیاد برای از دست ندادن بازار داره جواب نخواهد داد و باید دست مدیران اجرایی برای اتخاذ تصمیمات مقتضی با شرایط آنی زمان ، مکان و سیاست رقبا رو باز بزارند تا نتیجه حاصله مثبت باشه . هدف یک سیستم و یک مدیریت از هر فعالیت اقتصادی سود آوری است و هر گونه کاری باید بر این مبنا تعریف بشه و تنها کاغذ بازی شرکت رو از اهدافش دور میکنه . در شرکتهای خصوصی کوچک که همه دلسوز و ذینفع هستند چون این موضوع قابل درکه سریع موضع رو عوض میکنند زمانی که متوجه اشتباه مسیر میشن ولی در شرکتهای بزرگ دولتی یا نیمه دولتی که مدیریت سختی دارند تا صدا به گوش ستاد برسه و جلسه پشت جلسه بزارن و گزارشات مالی پر ضرر رو بررسی کنند همه چی دستخوش تغییر شده و برگشتش به حالت نرمال سالها طول میکشه . ببخشید زیاد توضیح دادم .

  6. یاسر احمدی گفته:

    ایزو گواهینامه اس یا سیستم مدیریتی؟ شعر میگی چرا؟ اگه جواب سوالو نمیدونی بگو نمیدونم، یا اگه میدونی یه توضیح کوچیک میتونی بدی

    • ارشیا دکامی گفته:

      با سلام
      مشکل بزرگ همین نگاه شماست که تصور می کنید ایزو فقط یک گواهینامه است کل این مطلب میخواست همین رو بگه که شما نمونه بارز این نگاه هستید
      نکته بعدی قطعا شما نیاز به اموزش زیادی در زمینه مهارت ارتباطی دارید با این لحن و سبک قطعا هرگز نمی تونید مدیر موفقی باشید

  7. یوسف گفته:

    با سلام وتشکر ،بنظرم مجریان سیستمها بدون درک صحیح وعمیقی از سیستم ها اقدام به پیاده سازی می کنند و سیستم عقیم می ماند نظر بنده این است که سیستم ها درکل دنیا شبیه هم هستند بشرطی که ماآنها را کامل درک کنیم و آنها را بصورت تمام کمال اجراء کنیم وتفسیر به رای وبرداشتمان نکنیم مشکل کمتری پیش می آید دیگر دلیل عمده شکست ها در مشکل اعتماد مابین مدیران وکارمندان در سازمانهای ایرانی می باشد وقبل از اجرای پروژه هایی ازاین دست اطلاع رسانی وآگاهی دهی اتفاق نمی افتد و عدم اعتمادهای قبلی ترس کارمندان را بیشتر می کند

  8. سحر قنبری گفته:

    سلام نزدیک به ۷ سال است در قسمت تضمین کیفیت کار میکنم و هم سابقه شرکتهای تامین کنندگان خودروسازان داخلی رو دارم و هم سایر شرکتها، من تمام قد سالها از این سیستم(ایزو ۹۰۰۱ و سایر استانداردها) دفاع کردم و مقصر رو افراد و مدیران میدونستم برای رد و جوابدهی این سیستم ولی متاسفانه در ۲ سال اخیر متوجه ایرادات خود این سیستم شدم و به این نتیجه رسیدم این سیستم با تمام خوبی هاش به درد کشور و فرهنگ من نمیخوره و باید به قول شما چگونه رفتن را خودمان باید بعد از الگوبرداری طی کنیم باور نمیشد کسی در دنیای خارج از من روی این سیستم سالها داره کار میکنه و با خوندن مطالب شما ذوق زده شده و واقعا دوست دارم از علم شما بهره ببرم.من به تجربه این عدم هماهنگی بین سیستم مدیریت یکپارچه رو با سیستم مدیریت ایرانی درک کردم

  9. علی کولیوند گفته:

    سلام و روزتون بخیر.شما کتاب یا مقاله نسبتاً جامعی سراغ دارید که توش درباره مدیریت در ایران نوشته باشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود رایگان کتاب

بزرگترین اشتباه مدیران
کتاب تا 5 دقیقه دیگر در ایمیل شما خواهد بود
کتاب را برایم ارسال کن
کتاب
close-link

دانلود رایگان کتاب

بازخورد موثر مدیریتی
کتاب تا 5 دقیقه دیگر در ایمیل شما خواهد بود
کتاب را برایم ارسال کن
feedback
close-link